torsdag 18 april 2013

Sista positiva jonen i mitt huvud


 

 
Hur dyr kan en liten fisketur bli? Rolle och jag skulle ta min lilla Linderbåt och göra en trollingsväng på sjön efter gädda. Kvällen innan rullade jag fram trailer bakifrån bon och konstaterade att batteriet var dåligt. Jag satte det på laddning över natten. Men det blev aldrig fulladdat. Fast det var tillräcklig kräm för att starta motorn och kom vi bara iväg så skulle batteriet laddas i båten.
Det är ju en rak positiv tankekedjan. Kommer vi bara iväg så ordnar sig allt. Ibland är det lite mycket av den vara. Men man är ju fiskesugen. Det är en bra liten trollingbåt med ratt och15 hästars motor.

Morgon är fin med lagom sydvind. Vi sjösätter båten i Finkelviken och har några sjömil att åka innan vi ska sätta ut trollingsläpet. Rolle sitter i fören och äter äpple, jag kisar mot solen och styr mellan holmarna. Men det luktar konstigt. Jag känner igen doften men kan inte placera den. Jag vrider och vänder näsan i olika riktningar. Var är det för något? Rolle känner ingen konstig lukt. Plötsligt hittar doften rätt i hjärnans minnescentrum. Batteriladdningsrummet på verkstaden. Vätgas -  batterivätgasångor. Jag slår ur växeln. Lyfter på luckan till batteriet. Jo, det är doftkällan. Gasen får vädra ut ur lådan. Sen åker vi igen. Inga problem. Det laddar och då bildas vätgas och batteriet får full kräm. Mer är det inte med det. Här borde jag ha brutit den raka, positiva tankekedjan. Har jag någonsin tidigare haft denna laddgasdoft i båten förut. Nej, det har jag inte. Men vadå? Vi var ju snart framme och det var ju bara en kort tur. Perfekt väder och vi hade hört att gäddfisket var bra. Jag styr mot solen. Måsarna seglade i skyn. En blick på ekolodets display visar att motorn laddar 15,2 volt. En obekant siffra. Det brukar stå 13,8 på full gas. Är det något att bry sig om? Det handlar ju bara om 1,4 volt i skillnad. Vi kommer fram och börjar jobba ut redskapen. Voltsiffror och dofter glöms snabbt bort. Trolligrutten är sen gammalt väl inkörd. Gäddorna hugger där de brukar hugga. Bäst går det vid Grubbelgrundet som vanligt. Vi får ingen stor som vi hoppats på. Men det är en trevlig dag.

På väg hem i full fart så kommer doften igen. Nu laddar den 15,4 volt . Jag slår av motorn för att se batteriets verkliga spänning. 10,4 volt står det på displayen. Det borde varit fulladdat för länge sedan. Något är inte som det ska. Men det spelar ingen roll nu. Vi är strax hemma. När jag rundar in i Finkelviken börjar motorn gå orent. Den hackar och ger ingen kraft. Vi puttrar sista biten till rampen. Just när jag slår av hörs ett litet fjuffigt ljud. Runt motorkåpans nedre kant kommer vit rök. Den klättrar upp runt motorn, stiger stilla som en ande. Kåpan syns inte. Det luktar el-brand. Motorn går inte igång. Något allvarligt har inträffat. Jag förstår att laddningssystemet brunnit upp. Överbelastat på grund av ett trasigt batteri. Troligen en cell kortsluten och död. Men vadå? Vi han ju hem, vilken tur. Rakt positivt tänkande.
Men vi var inte riktigt hemma. Bromsarna på båttrailern hade låst sig. Jag visste att vajrar och backar var dåliga. Alltid hoppas man att det ska fungera en säsong till. Eftersom det var grusplan och grusramp gick det att backa ner med låsta hjul. Kommer vi bara upp på asfaltsvägen så drar jag loss de krånglande bromsarna med min urstarka fyrhjulsdriva bil. Men däcken bara skrek och byns alla hundar skällde. Jag gasade. Tvärbromsade, bakade, juckade. Hjulen förblev låsta. Nu blev jag förbannad. Den sista positiva jonen i mitt huvud var förbrukad. Ställde upp bilen mitt på vägen som inför startgranen på dragracing. Varvade upp mina 260 hästkrafter till 6000 varv. Och släppte kopplingen. Det bara skrek och gummit rök, och så brann kopplingen upp. Bilen stod och frivarvade och det luktade lamell som om tusen cubanska cigarrlådor tagit eld. Totalsumma för denna lilla dag blev 18000:- Nu kan ju någon påpeka att prylar slits, service och skötsel och så. Att sånt där händer förr eller senare.
Ja, men man räknar aldrig med det.

1 kommentar:

  1. Som vanligt läsvärt och fina bilder Mikael!
    Keep up the good work! :)

    Lite dyrt att fiska ibland...

    SvaraRadera