lördag 17 juni 2017

Laxmys i Lögde




Jag är i Lögde och kan börja så här. Där det så sent som för ett, två är sedan. Stod 0 till 2 bilar, står nu åtta. Det är kaos. Lax finns, men en tredjedel sen förra året. Ryckte går att en man ska köpt ut alla skogsbolag och göra älven svårt kommersiell. Europa ska kom. Tillåt mig småle. En älv med högst 4 veckort säsong och ont om större pooler. Mest sand-meandrar. Otaliga andra rykten ock skitsnack förekommer – men jag tar det faktiskt som laxstämning. Senaste ryktet är att den 22kg som sattes tillbaka i slutet av maj är samma fisk som den som typ en timme senare fångades och knackades och vägde då drygt 17.

Laxfiske: hokuspokus. Myter, rykten, avundsjuka, alkemi, skryt och ljug, samt stor mystik. Det är underbart. Alla flugfiskare anklagar varandra för felkrokning eller ryckfiske. Detta är vad jag kallar laxfiskestämning.

Jo, jag har några i boxen. Där ligger det bra. Till en viss typ av elits förtret. Men jag har inte kunna fiska riktigt som jag vill. För klen. Knäna är blå/gula. I dag ska jag ner och gå några varv. Hoppas det är 10 bilar. Ju mer folk, desto större chans har jag att få fina plask och stänkbilder. Blir mest fiskefoto i dag.




Hur ska det kan gå. Men vi får se vad som händer när nytillkomna förstår att älven består av långa stillastående sand-meandrar och några få forsar och fall. Fiskbara sträckor är bara några kilometer av 5 mil. Innan laxtrapp-tunneln laxen ej vill gå i.




3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Går så mycket rykten runt lögde och avundsjukan är stor i Sverige... Men det där om don stora laxarna är ingen avundsjuka eller rykte, det är ju samma fisk. Fin fisk i vilket fall men samma täckning, defekter och skador så är inget att snacka om. Simma lungt hooooj

    SvaraRadera
  3. Lugnt var ordet - jag har fått laxar och jag önskar vänner och ovänner trevlig sommar. Viss stekhett och 23 grader i älven. Speciellt dubbelpuckona. Jag - tyckfiskare och medveten felkrokare. Väx upp. Och ha respekt. Ni kommer få napp ni också,

    SvaraRadera