lördag 29 juli 2017

Tragiskt Laxfiske



Nu när det svenska laxfisket lugnat ner sig på grund av för varmt och lågt vatten. Laxen tar inte, mer än i sällsynta fall. Det gäller skogsälvarna utan båtfiske. De stänger liksom sig själv. Laxen surnar och tar inte. Bara ryckfiskarna lyckas. Men i våra stora älvar i Norrbotten börjar nu den stora slakten. Huggkrok och hammare. Vobbler i groparna där brun lekfisk står och väntar på lek. Låta ett gäng vobbler stå framför nosen och vibrera på den. Klart det smäller. Svenska och finska båtar kör med tio spön och tar säkert 30-40% av fiske som gått upp. Att det ens är lagligt? Jag är inte helt uppdaterad men det jag tror mig veta finns bara restriktionen 1 lax per dag. Bevakningen ?????. Hoppas den blivit bättre. Jag har inte haft möjlighet att åka upp på ett tag. Jag har gjort reportage om båtfiske i Torneälven men det var veckan efter midsommar och blank fisk. Det var 2007 innan de stora stigningarna och rallyt började. Till stor del varsitt handhållet spö, alltså två. Få båtar och ett klart gubbfiske.
Men några år senare var jag upp i augusti. Då laxen ökat markant. Hammare, huggkrok, svartfisk. Ingen fiskegubbe som jag kände. Det var något grymt fult jag fick se. Det är inte sportfiske.

Och sen alla dessa hjältar som jobbar hårt för våra laxbestånd. Jösses, att ni pallar med just detta. Efter 1 augusti borde inte en lax få dödas i våra stora älvar i Norrbotten. Ska det vara så svårt att få igenom. Bara ett C&R fiske inriktat på turism. En stor stövelknäckt på 17 kg fångad och återutsatt skulle vara värd stora turist-fiskepengar. Båtfisket? Jo, det skulle gå att C&R fiska utan huggkrok och hammare. Många skulle betala bra för en sån båttur. Och dessa lekfiskar är tuffa. De ska snart börja slåss. Hur mycket stryk lekhonorna klarar vet jag inte. Men C&R klarar de säkert.
Egentligen vet jag ingenting mer än att huggkrok och hammare ska bort. Huggkrok kanske redan är förbjudet? Eller?
Fick jag som enväldig fiskebestämmare, skulle allt båtfiske bort utom roddare och kastare. Och inte en dödad augusti lax

Men det är nu i augusti som slakten i lekgroparna börjar. 10 spön.
Hammare och huggkrok. Galet, sjukt, obegripligt, ofattbart, olyckligt och mycket ledsamt.


Mikael Engström





3 kommentarer:

  1. Vi i Save the baltic hade ett möte i Söndags om Laxen ii norr, Tiaminbristen mm, skadorna som uppstår på C0R fisk, fiskdöd osv, något håller på att hända i vår natur, varg och älg kommer in i städerna, älg kliver in i badhus har man läst om, varg inne i städerna, fisk som inte beter sig normalt, Tiaminbrist? kanske, men vart kommer det ifrån? just Laxen tål inte CoR som andra fiskar har jag fått lära mig nu, den ska hellst drillas in snabbt som tusan, sen krokas av i vattnet, inte ens upp för foto om de nu ska släppas åter, en lax simmar glatt tillbaka men flyter i land senare pga mjölksyran! Gädda och andra arter klarar det bärrte, säger som en bekant, ren CoR är ren djurplågeri! Lek inte med maten säger en annan! håller med! släpp åter den fisk som är stor och har gener för fortsatt avel! ta hem övrigt, sluta fiska när man har det man VET man kommer göra av med!

    SvaraRadera
  2. Var och vem är källan till att C&R inte är hållbart för lax?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera