torsdag 27 juli 2017

Vilse och det blå huset



Byn med det blå huset är en världsberömd foto dokumentärbok  av Sune Jonsson (1959) (ny omarbetad uppl. 1972, rev. uppl. 1989). Byn det handlar om är Nyåker mellan Lögdeälven och Öreälven på våg upp mot Bjurholm. Nu när laxfisket är över åker jag kring i området och letar i Sunes spår. Ödegårdarna i Västerbotten är otaliga och inom snart blir här helt tomt. En käpp eller kvast för dörren. Ingen hemma.










Jag köpte min första kamera som 16 åring och sen dess har jag alltid släpat på en kamera. I stort fotar jag fiske för det är i fiskepressen jag tjänar pengar. Men jag är intresserad av all foto. I Går körde jag fel upp mot Bjurholm och hittade denna gård. Egentligen är jag S/V trix-fotograf. Det här med färger känns konstigt. De är i vägen på något sätt. Under hela sommaren har jag använt en blixt med ledtal 60 vilket är kraftfullt på småbild. Jag försöker blanda ljuset så det inte syns – klart det syns om man ser med eller utan. Bilderna är just vad jag känt under det här året - året då mycket gått fel. Varit utanför sina sinnen. Onödiga tomma händelser. Liksom inte rullat på.
Till och med fågelbordet har fallit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar