lördag 28 oktober 2017

Fiskebilen eller saken som får en att gå upp och jobba



Jag är precis klart med en artikel till Fiskefeber. Om vinterhavsöring i skärgården. Jag ska skriva en artikel om mina fiskebilar genom tiderna. Till feber. Från första körförbuds-Amazonen och fram. Men så här långt fram som till dessa fiskebilar hinner jag nog inte. 278905643267 tecken med blankslag i så fall. Ett helt nummer, eller årgång. Men nu tar jag de två senaste då man haft pengar. I jämförelser alltså. Vi har intressen. Fiske, bilar, skytte, cykling - saker som får oss upp om morgonen.
För mig är fiskebilen det näst roligaste att ”ha” i den allvarsamma lek-lådan efter fiskebåten/båtarna och själva fisket. Räddningen från meningslösheten och färgerna borta från livet. Nu ska jag berätta lite om den nya reportagebilen.

Jo, den förra bilen hade jag jobbat mycket med. Volvo v70 -07 awd. Vi hade haft många, många kvalitéts timmar tillsammans. Det var så kul. Jag kände i stort sätt till hela maskinen. Jag var på väg att sätta dit Ferita racekatalysator 3" 100 celler från turbon och sen Simonsystem resten bakåt. för att få ut de där sista 10-12 hk. Tyvärr fick jag sälja det hela på blocket. Nyplogad grusväg. Lite slarvig körning då en tung kamera höll på att falla från sätet. Vägen gjorde en svag böj. Jag la ner kameran på golvet. Vägkanten höll inte och plötsligt var jag i skogen och fick jag ta fram de galnaste rally-skillsen sen ungdomen. Jag växlade ner och tryckte gasen i botten. Om jag bromsat skulle vad som helst kunna hända. Som att hålla händerna för ögonen. Kan bli svår snurr.

7000 varv och världens vrål. Men skogskanten var för brant. Jag kom inte upp på vägen. ”Bara och åk” och träd och sten for förbi. Tomtar och troll och någon alv. Jag jobbade för att komma ut på vägen. Med det var ett grymt krondike. Kom liksom längre in i skogen. Plötslig slår höger c stolpe i ett träd. Ingen katastrof. Ingen tokig airbag löste ut. 100 meter obanad terräng. Jag hann tänka på piloter som säger ; sluta aldrig flyga fast bägge motorerna brinner.

Jag har kontroll och innan en avgrundsravin kommer jag upp på vägen och fastnar på sparklådorna. 100 meters skogskörning. Min vän Ingo brorsa fixade loss bilen med en truck. Han lyfte inte, utan drog. Och det var bara att köra. Bilen gick bra och jag tänkte att c stolpen fixar vi. Bara skära loss en från skroten. Jag löser ut bilen, tänkte jag. Nej. Volvia vill inte ha hemma lagade bilar på vägarna. Men jag hade tur.
 
Just då kom en sån där märklig klumpsumma pengar som det kan göra för en författare. Volvia löste in den. Men de hade problem. De fick byta skadereglerare då den första inte klarade att värdera bilen. En tjej klev in och jag fick 74 tusen för en -07,a med 22 tusen mil. Knappt någon som tror det. Med klumpsumman och försäkringspengarna åkte vi till Volvo. Ungarna är stora så vi tänkte på en XC60. Bettan öppnade bakluckan och skrek rakt ut vad fan som skulle rymma?En braxen? Eller en liten grillse?

 
Nu har jag en ny awd. En XC. Fanns inga vanliga awd i hela landet för jag ville handla hos Volvo och inte Nisse runt hörnet. Alla bilar hade automat och var vita. Jag deppade ihop. Hatar automat. Bettan också. Men så satt vi där i Solna på stor Bilia hade och kollat allt. Men så reste si Bettan upp och kollade på bilen framför oss. Den var manuell. De måste kört in den medan vi gick runt. Trodde vi kollat allt. XC70 awd med Haldex gen 5 som faktiskt är sämre än gen 4 jag hade förut. Jo det märks. De har tagit bort tekniskt bra grejor som kanske krånglade, eller så handlar det om all göra allt billigare. Men den är okej. Kan dra båten genom vilken lergeggapöl som helst. Men man får tänka sig för lite. Det är ju så att då man får en AWD – bil ger man sig ut på ställen man aldrig skulle göra med FWD.

Nu var vi med plast AWD som gungade likt en vattenfylld kamel. Inget fel på den. 6000 diesel mil. Komfort kallas gunget. Totalt trafikfarligt kallar jag det. En sen sväng och allt kan gå åt helvete. Och så blev jag sjösjuk. Något måste göras. Hos Volvos hustrimmare i Tyskland, Heico hittade jag ett kitt med hårdare HR fjädrar och tuffare bilstein stötdämpare B6. Och plötsligt hade jag en ny bil.
 
Ett kitt som inte skulle sänka för mycket. Kanske den blev 2 cm lägre. Det händer att jag smygmäter andra XC med tumstocken, och vissa har samma höjd. Men jag klarar mig med det. XC är ingen Jeep. Kamelen var borta, underbart. Ny går den nästan som den svarta. Och jag ville aldrig ha en XC.

På Dunlop i Farsta gjorde de en 4 hjulsinställning med prioritet på styrrespons. Experten själv sa efter tuff provkörning, att bättre XC hade han aldrig kört. Och att däcken var suveräna sa Dunlop-mannen fast det var Goodyear. Men jag kommer få göra om fyrhjulsinställningen.
 
I USA på Ipd hittade jag en hårdare bakre krängningshämmare. 25mm i stället för 21. Fabrikat HR det med. Ingen firma i Sverige hade den. Bilen kommer bli ännu styvare.

Och i veckan kom bromsarna. Skivorna – vilken skönhet. Underbara. Som Moses sten tavlor. Och så stålspunna slangar så det inte blir nått gummi gung-uppblås. Stenhårt. Och röda EBC belägg. De gula ska hållas varma för att vara bra. De gröna, nja. Röda lagom. Större ok med 6 kolvar har knappast på en XC att göra. Då pratar vi bana…men visst känns det lockande. Kanske just för det är en XC

 Men 6 kolvsok... nja. Vi får se vad BSR kan göra. Jag säger det igen, vad vackert.

Och sen har nya fiskebilen fått lite löjliglyx - en vinge av kolfiber. Mycket nödvändigt. Och så Sidesteps av plast och bara för synens skull. Men jag fick dem till grymt bra pris. Sen är det en vit bil men ett svart sjok av plast. Måste lätta upp lite. Likaså håller jag på att lacka ett kitt stänkskydd i silver. Finns inga original.

Och så råkade jag hitta ett par 20 tum 9 bred för löjligt pris. Men det har jag hållit för mig själv




Ett litet ps) I min förra blogg skrev jag om min stora kärlek och vän, i fisket i livet. jag är inte med i FB så jag gjorde ett massutskick på epost där jag försökte förklara. Råkade nämna en tidning och missa skriva ut en nolla. Tecknet för inget. Det tog snett. Jag ber om ursäkt här.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar