fredag 29 juni 2018

Restaureringen av Lögdeälven



Detta är min sammanställning och tyckande av restaurering hittills av Lögdeälven. Bilderna finns efter texten.


Bilderna är från vandringar är från flera tillfällen. De som var restaurerade  innan Sportfiskegruppen bildades till att vi tittar på möjligheterna att göra det sportfiskevänligare på ojobbade platser . Det handlar om hur älven ska se ut närmsta 1000 åren. Och vad är laxfisket värt om hundra år? Och vad betyder det för glesbygden? Ni förstår säkert vilka bilder som är istid.
Sverige är ett för litet land att få 100 miljoner på 5 år. Nu har de fått ett extra år sen låses pengarna. De är stressade. Senaste mötet var på Länsstyrelsen i Umeå. Jag körde fram och tillbaka från Stockholm, som flera gånger för vandringar. På mötet upplevde jag irritation på våra krav och krångel. Det finns inte tillräckligt med maskiner och kunnigt folk. Vi bildade en fiskegupp och jag har fått igenom flera älvvandringar med Länsstyrelsen så det inte ska bli hel-tok och hindra att vi får våra fungerande gröbbor förstörda, vi har visat och blivit lovade att de blir förbättrade istället. Klösegröbban är ett exempel. Gräva den djupare och göra nacken mer markant och ut med sten som inte sticker upp.  Men de är stressade och det finns ingen glädje. Jag var på möte i början på maj och kände en uppgivenhet och fiskegruppen har satt käppar i hjulet. Jag är ett stort irritationsmoment för dem. Jag har kämpat för detta med skrivelser och enkäter till 50 fiskare att bara skriva under. Det planterade idén med en spotfiskegrupp på 10 kunniga, men det är Länsstyrelsen som utsåg gruppen om ni retar upp er på gruppens sammansättning. Jag har kämpat och fått till stånd flera vandringar på de övre sträckorna från Nygård-Fällfors.  I Övre Älgforsen vill ansvarig för ombyggnaden av älven, riva norra sidan, den upp mot byn för den är ful. Resultatet skulle bli ett stort sandsnurr. Men nu är vi lovade att de ska börjar nedanför järnvägsbron och gör laxpooler där tendens till pooler finns. Speciellt en halvkilometer nedanför Nygård, med flera ställen. Typ sträckan några hundra meter nedanför Nedre Älgforsen. Och sen någon kilometer nedanför den platsen.


I Nygård önskar vi storsten på de djupa ställena, men de är mer intresse att bygga om Nygårdsforsen som den såg ut på istiden.
Just att det jobbas för att få istidsliknande älv är synd. Huvudfåran som fanns innan flottningen var vad man trodde det skulle bli efter restaureringen.  8000 års arbete av strömmen försvinner. Tiden då storstenen grävt ner sig med grop bakom. Hells tre och tre. Det gillar laxen. Vi i gruppen har fått ringa in känsliga platser/områden samt ritat skisser på hur en bra laxpool ser ut. Hoppas att vårt arbete inte ignoreras.
Önskan är storsten (som inte sticker upp, laxen vill ha tryck från alla håll och står ogärna bakom sten som sticker upp) och mindre sten på de djupa ställena i Nygård och andra platser, skulle luckra upp botten som är platt och betong-lik. (Kring bron) Och storsten där skulle få fisk att stanna, bli bruna och leka. Jag har visat vart i skogen original-älvstenen är uppkörd. Jag har gjort allt jag kan i tjat i telefon och skrivelser, men de ser mig som Una bombaren. Men vi har blivit lovade att de bygger fiskbara höljor där det finns tendens för höljor och fina nackar. Det blir även yngelområden. Småfisken  är inte dumma utan söker sig till bra ställen.
Och det där att ledaren Robert Ström är vid älven och styr dagligen  är inte sant. Jag har kollat. Grävarna säger att de får besök typ 2 gånger i veckan ( då de byggde om Högåker.) Det är unga SLU-pojkar som säger sig kunna allt. Själv har jag 2-3måader vid älven gånger 20 år. Och hela mitt liv har jag år med hela somrar vid rensade och orensade älvar, störst katastrof har varit vid återställda älvar till istiden. Inget för flugfiske. Men dagens sportfiskare blir glada när det ska restaureras. Tills de står där vid sin älv med flugspöt och undrar – va fan är min älv?
Snart är det Öreälven tur : Sätt ihop en sporfiskgrupp att föreslå till Länsstyrelsen.


Men sportfiskegruppen kommer aldrig få credd. Att vissa höljor räddats och andra byggs. Om inte Övre  Älgforsen räddas tar jag det personligt. Nedre älgforsen byggs om till – ja långspömete. Men vi, fiskegruppen har föreslagit byggande av fiskbar pool, som även fungerar för lek och uppväxt.


Sen 2010 har jag  krånglat med både Länsstyrelsen och FVO, som inte har en enda fiskeintresserad. Både brorsan och jag är fiskerätts ägare, jag x2. Vi har inte blivit tillfrågade. Då har jag jobbat heltid sen -95 med artiklar och fiskefrågor och fiskepolitik. Och brorsan är fiskekonsulent och jobbade heltid med att rädda östersjölaxen och lyckades med politiska fulknep få bort drivgarnen.


Epost till ansvarig för ombyggnad av Lögdeälven:






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar