lördag 11 februari 2017

En bro för mycket

Klargöra: Detta handlar inte i stort om Västerbottens Länsstyrelse. Utan om Umeå kommuns, egen lilla fiskevård.










 
Jag klev av FB. Det tar 14 dagar tills jag helt är borta därifrån. Det blev mindre och mindre rolig.  Här på bloggen ska jag lägga ut 1-2 saker i månaden, samt gamla artiklar som håller för en omläsning på dass.

FB blev konstigt. Jag försökte med vassa argument men fick konstigheter tillbaka. Var kanske inte sjyst i alla lägen. Men till nuet och denna händelsen. Droppen var nog när restaurerings - grävaren Daniel Persson i Västerbotten inte förstod ett flertal svar jag skrivit på ett flertal platser. Jo, jag svarade som sagt. Svar från mig om ”detaljerna” som nu återstod fick inget fäste: ATT dagens bra laxfiske beror på det otroliga nerdraget av uttaget i Östersjön. Flera miljoner laxar per år. Ett enormt fiskevårds- fiskepolitiskt och framsynt arbete av i dag glömt män/kvinnor. Livshotade. Outbytbara. De är hjältar. Jag ska lyfta fram dem i artiklar. Men svaret dög inte grävaren . Jag har sagt att nu när vi har laxen tillbaka till älvarna består resten av arbetet av detaljer för att få det ännu mer vandringslax. Grävaren Daniel Persson hade inte haft alla EU-pengar till grävjobb om laxen inte var tillbaka. För inte gräver han gratis. Han är utbytbar. Men han förstod fortfarande inte mitt. Nu har vi vår sportfiskelax här efter mer än 60 år. Vi har detaljer att göra det så bra som möjligt för dem. Men Grävaren  Daniel Persson hade inte uppfattat att jag svarat utan körde på med att jag typ skrev på nätterna  -allt dateras och timmas-  (för då var det troligen så att herr skribent skrev full.) Jag har inte sovit på fem är, nickar till ibland. Och jobbar mycket på nätterna.

(Smoltnivåerna är höga säger vårdarna stolt.)

MEN

Jag har mina synpunkter som är unika för fiske/naturvård i Sverige; ska man inte också satsa på ”sportfiskevård” Inte bara för fiskyngel, flodpärlmussla och utter. Försök att bedriva lönsamt turistfiske på laxsmolt när det  kommer åter och det inte finns fiskbara pooler -då grävaren gjort sitt.

Den av restaureringens ökning av utvandrande smolt kommer bara att gynnat det privata, allmänna kustfisket med yrkesredskap som inte behöver rapportera en fisk.

Laxakademiker i V-botten.

 

Mina åsikter har retat upp unga akademiska fiskevårdare som aldrig knappt varit vid en älv. Själv har jag över 30-40 veckor bara i Lögde. Sen oändliga från veckor i Norge. Erik var 6 år när han och bo själv i Surhyttan då jag fiskade natt. Vi hade varsin bärbar sjöradio WHF på 55 watt, Han ropade på mig när det var något. Otroligt tålig och modig unge. På dagarna fiskade vi ihop. Så blev han laxfiskare också. Ja började med laxfluga som 16 åring i Gaula och är i dag 56 år – och hoppas få några till.

Jag hade tänkte mig bygga en bro – ett samarbete mellan lekmän med oändlig tid vid rinnande vatten och akademiker med oändlig tid bakom skrivbordet. Men det gick inte så bra. Troligen fanns här glaskäkar, många glaskäkar. Och TYP : här ska ingen sate komma över bron och komma… OCH FRÅN STHL också.

I övrigt om FB och hit och dit

Vi kommer också att synas i de fyra tidningar jag nu jobbar åt. Svenskt Fiske, FiN, Feber och J&F. Lägg gärna kommentera  på blogen - jag läser -  men kanske inte alltid svarar. Sen vill jag att nu hjälper mig med en stor sak. Jätte stor sak. Man måste nå ut, Jag kan inte längre länga länkar till mina  Blogginläggen på FB. Gör det åt mig – men bara om ni har lust och tycker det var värt att dela.

Och till sista till grävaren Daniel Persson, jag har fiskat med limnologer, fiskevårdare, fiskeprofessorer hela mitt liv. Även skrivit åt dem i vanlig fiskepress så folk ska förstå. Stoltast är jag över arbetet med Siljan och Adam P. Gönczi. Det kallas om det är svårt att förstå; Poppulärfiskevetenskap.

Började 1982. Går nu in i min 45 säsong. – vilka underbara människor man mött inom fisket – och vilka tokar. Roliga tokar och galna tokar. Jag glömmer inga. Sen har vi fånen.

 

 




4 kommentarer:

  1. Mikael; Du har skrivit Bra och Länge! Tänk så fort man tar en en höjd nivå för given... Laxstegen i Norrlandsälvarna ökar äntligen flera år i rad. Det kom ju inte precis av sig självt. Tragiskt om du lämnar FB.

    SvaraRadera
  2. Skit i FB. Bra texter och budskap hittar ut ändå.
    Vi har alla som har jobbat att tacka för det vi har idag.Otur om inte folk som vill samma sak kan dra åt samma håll. Är den personliga prestigen viktigare än annat?
    Ser fram emot fler texter skrivna åå Engströmska.

    SvaraRadera
  3. Det är klart att jag hjälper dig att lägga ut det du skriver på FB.

    SvaraRadera
  4. Fiskaren och författaren Engström behövs, alltid roligt att läsa dina blogg FB-inlägg och tidningsartiklar.
    Ha de bra!

    SvaraRadera